Mit egyen a gyerek a szünidőben?

Bár a nyári szünet már javában folyik, azért még mindig van bő egy hónap a lazításra. Nagyon sok szülőnek problémás a gyerekek nyári étkezését megoldani, mert kevés szülő van olyan szerencsés helyzetben, hogy legalább annyit otthon tud lenni a családjával a nyár folyamán, mint amennyit a szünidejüket töltő gyerekek.

Ha módunkban áll, főzzünk több napra előre, vagy akár használhatjuk a manapság oly divatos meal prep-et. Ez azt jelenti, hogy többféle ételt készítünk el előre és azokat kis ételes dobozokba csomagoljuk, majd felcímkézzük. Így a gyermekünk mindennap frissen és változatosan étkezhet.

Mit egyen a gyerek a szünidőben

Ha esetleg nem áll módunkban főzni, számtalan étterem kínál már heti menüt, de választhatunk az ételszállító cégek kínálatából is. Ezeknek választéka leginkább az iskolai menzára hajaz, amely első hallásra ijesztően hangzik, azonban jóval minőségibb alapanyagokból készülnek. Egy heti étkezés körülbelül 3500-5000 forint körüli összegből jön ki egy fő számára, így a családi kasszát sem terheli meg annyira, mintha naponta főznénk.

Ha gyermekünk otthon tölti a szünidő nagyrészét – a szerencsésebbek a nagymama főztjét, esetleg a tábori étkezést élvezhetik -, ne feledkezzünk meg arról, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli. A nagyobbak kísérletezhetnek a saját szendvicseik elkészítésével, amely állhat egy teljes kiőrlésű zsemléből vagy kenyérből, feketeerdei sonkából, sajtból és zöldségekből. A kisebbnek készítsük el előre, hogy nekik már csak az evés legyen a feladatuk. Tízóraira és uzsonnára szervírozzunk nekik gyümölcsöt, alacsony zsírtartalmú joghurttal, esetleg müzlit vagy zabkását szintén sok gyümölccsel.

Ebédre és vacsorára készítsünk szárnyast, főképp csirke vagy pulykamellet sütve, párolt zöldséggel és salátával. A nyári szünidő az egyik legjobb alkalom ahhoz, hogy rászoktassunk gyermekeinket a változatos és tudatos táplálkozásra. Az elhízás veszélye sajnos a gyerekeket sem kerüli el: 22 millió elhízott kisgyerek él szerte a világon, és ez a szám évről-évre csak növekszik, a divatos gyorsétteremláncok megjelenésének köszönhetően.

Mit egyen a gyerek a szünidőben

Bármennyire is nehéz, ne hagyjuk, hogy a kisebbek rábeszéljenek minket a chipsekre, cukros üdítőkre és csokoládékra. Ezek a termékek színültig vannak telített-és transzzsírokkal, amelyek növelik a cukorbetegség esélyét. Ha már mindenféleképpen nassolni szeretnének, adjunk nekik szezonális gyümölcsöket, esetleg egy-két kocka natúr étcsokoládét. Ha palacsintára vágynának, készítsünk nekik almapalacsintát: a lereszelt almához adjunk zabpelyhet és tojást, alkossunk belőle masszát és kókuszolajon süssük ki. Megbolondíthatjuk egy kis fahéjjal vagy juharsziruppal. Nemcsak egészséges, de finom is.

Kutatások bebizonyították, hogy a nyári szünidő alatt sokkal több gyerek szed fel magára plusz kilókat, mint az év bármely másik időszakában, így fontos, hogy figyeljünk arra is, hogy gyermekeink eleget mozogjanak. Szervezzünk minél több kinti programot számukra. Ha lehetőségünk adódik rá, hívjuk össze a gyerekek barátait egy kerti partyba, ahol szervezhetünk nekik például különböző sorversenyeket. A sok nevetés mellett észre sem fogják venni, hogy testük folyamatos mozgásban van. Ügyeljünk arra, hogy az étkezéseket ne a tv és a számítógép előtt ülve vagy esetleg fekve fogyasszák el, hanem legyenek meg ugyanúgy a közös, családi ebédek vagy vacsorák – ha van rá mód. A nyugodt környezet és a háborítatlan étkezés szintén hozzájárul az életminőség javulásához.

Ne sajnáljuk az időt és az energiát azoktól az emberektől, akik a legfontosabbak számunkra, és legfőképp ne tegyük ki őket az egészségtelenből származó betegségeknek!

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here