Így kíméld a gerinced – 5 perces irodai torna

Választhatunk akármilyen kényelmes és ergonómiailag jól kialakított irodai forgószéket, az egész napos ülés – és sokszor helytelen testtartás – így is rendkívül megterhelő a gerincoszlop számára. Hogyan segíthetünk hát önmagunkon?

Jó hír, hogy létezik egy ötperces irodai torna, amely sokat segít a fáradt és befeszült izmok kilazításában.

Így kíméld a gerinced – 5 perces irodai torna

1. Magasra nyújtott jobb kézzel üljünk egyenes háttal a széken. A bal kezünket tegyük a csípőre, majd lélegezzünk mélyeket. A levegő kifújásával egyszerre dőljünk kissé balra. Fordítsuk meg a kezeket és ismételjük a másik irányba is, legalább 2x ezt a mozdulatsort.

2. Szintén egyenes háttal üljünk a széken. A bal kezünkkel fogjuk meg a széktámlát a jobb vállunk felett és próbáljunk így maradni legalább 5 másodpercig. Ismételjük meg ezt váltott kézzel és váltott karral is.

3. Tegyük a bal karunkat a mellkasunk elé és próbáljunk minél jobban kinyújtózni a jobb vállunk irányába. A jobb kezünkkel kicsit segíthetünk a nyújtózkodáson. Fordítsuk meg a mozdulatsort, és ismételjük meg legalább kétszer.

4. Ha forgószéket használunk, tegyük egymás mellé a két talpunk a földön, majd próbáljunk meg jobbra és balra „riszálni”, miközben a talpunk nem mozdul el a földtől.

5. Ha sima székünk van, álljunk a székünktől egy nagy lépés távolságra. Kapaszkodjunk meg a szék háttámlájában és egyenesítsük ki a derekunkat, karjainkat, hátunkat, amennyire csak lehetséges. Tartsuk meg ezt a pozíciót 15-20 másodpercig legalább.

A torna mellett némi odafigyeléssel még jobban könnyíthetünk az esetleges izomfájdalmakon, amelyeket a sok ülés okoz. Például naponta egy órára, ha módunkban áll, cseréljük le a székünket fitball labdára. Ennek kiválasztásakor vegyük figyelembe a megfelelő méretet. A fitball labda segít a törzsünknek folyamatosan mozgásban maradni, mivel nem fix, hanem állandóan változó pontokon érintkezik a testünkkel. Mivel könnyen elveszíthetjük az egyensúlyunkat, kénytelenek vagyunk odafigyelni az egyenes testtartásra.

Használhatunk emellett ülő vagy ékpárnát, amelyek hasonló elv mentén működnek, mint a fitball. Megemeli az ülőcsontokat, és optimális helyzetbe hozza a csigolyáinkat. Az ágyéki homorulat ezeknek az eszközöknek köszönhetően egyenesen marad az ülés során.

Így kíméld a gerinced – 5 perces irodai torna

Nem csak a gerincünkre, de az ujjainkra is érdemes óránként pár percet fordítani. Kulcsoljuk össze az ujjainkat és nyújtsuk ki őket, úgy, hogy a kézfejünk felénk nézzen. Addig nyújtsuk, amíg kellemesnek érezzük a húzódást. Ezt követően néhány csuklókörzést is végezhetünk. Válasszunk zselés csuklópárnával ellátott egérpadot és kéztámaszt.

Ezek mellett apróságokkal is hozzájárulhatunk az egészségünk megőrzéséhez. Például válasszuk inkább a lépcsőt a lift helyett, vagy ha módunkban áll, a tömegközlekedési eszközök vagy az autó helyett érkezzünk rollerrel vagy biciklivel, vagy gyalog a munkahelyünkre.

Az irodai eszközeinket, úgy mint nyomtató vagy fénymásoló, helyezzük messzebb az asztalunktól, így azok eléréshez is fel kell állnunk és sétálnunk kell.

Természetesen az irodában is érdemes odafigyelnünk arra, hogy mit eszünk. Valóban nagyon csábító az a csokiautomata a bejárat mellett, de próbáljuk a csokit gyümölccsel behelyettesíteni, a cukros üdítőket pedig citromos vízre cseréljük. Teljes kiőrlésű, hozzáadott cukor nélküli kekszet is fogyaszthatunk, vagy puffasztott rizsszeletet. Ha kávézünk, a cukor helyett használjunk barna cukrot, vagy édesítőt, de mézzel is ízesíthetjük a kávénkat.

Kíméljük a szemünket is: tartsunk a fiókunkban szemcseppet, amellyel az elfáradt szemeinket felfrissíthetjük, ha szükségét érezzük.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here